Tuva

Fredag!

september 30, 2016

Happy friday! Är så glad i dag för har känt mig pigg och fräsch hela dagen och fått massor gjort på jobbet. Att bocka av på att-göra-listan är lite av ett beroende för mig. Unnade mig lite fredagspresenter påväg hem och väntar just nu in min kille så vi kan laga tacos. Alltså vilket svennebananmys men jag älskart! I morgon ska vi iväg på brunch på långbro eftersom vi firar hela 5 år tillsammans, helt galet!

Mat & recept

Foodhacks!

september 29, 2016

28092016-img_8951I går var det första gången på, hm ja evigheter som jag faktiskt ställde mig i köket och lagade riktig mat. Det blir väldigt lite av det just nu har jag märkt, har kommit in i en ny tröttperiod där det inte är enbart huvudet som vill sova utan jag orkar inte stå upp lika länge. Alltså det känns som om jag är gammal och skröplig, inte särskilt härligt. Blir supertrött i ryggen och ja. Men nu ska jag inte gnälla så, det är ju en fantastisk liten mini-me som tillverkas där inne som jag blir alldeles varm av att tänka på.

Men för att komma tillbaka till ämnet, nämligen foodhacks. Det finns ju några sådana och även om jag inte är ett så stort fan av genvägar eftersom de oftast tummar på kvalitén så finns det vissa grejer som är himla smarta. Så här har ni mina favoriter.

Mixern! Har ni inte en sådan så skaffa pronto! Det finns inget tråkigare än att hacka tycker jag och jag hackar i princip all lök och alla grönsaker som ska ner i grytor/soppor/gratänger i denna. För det går så mycket snabbare och det blir typ lika mycket disk ändå. Behöver bara pulsa (som det så fint heter) några gånger och sen är det klart att hiva ner i kastrullen. Sparat mig oändlig tid.

– Koka potatis med skal! Alltså skala potatis är en såndär annan grej jag bara inte gör. Då skulle jag troligen aldrig äta potatis, eller jo jag älskar potatis men ni fattar. Så varför inte köpa färdigskalad? Skoja. Skulle aldrig göra det då den är inlagd i någon otroligt obehaglig lag. Så köp alltid ekologisk potatis, då är det helt lugnt att äta med skal om du gillar det, annars skär du runt med en kniv på alla innan kokning och sen är det bara att dra av. Här finns lite detaljerat hur.

– Spara kärnan i avokadohalvan med plast på som du inte äter så håller den sen utan att bli brun i kylen. Ha avokadon i rumstemperatur tills den är perfekt mogen, då lägger du den i kylen och då håller den sig så flera dagar.

– Ha plastfolie runt ändarna på bananer som ligger framme (alltså där de sitter ihop) så håller de sig gula längre. Och frys in bananer som blivit lite bruna i bitar för att ha till smoothies och bananglass.

– Gör världens enklaste sås när du stekt kött, vila köttet i folie och blanda i grädde, soja, lite fond och kanske en skvätt vatten och koka ur pannan. Enklare och godare ”brunsås” får du knappast och det går till och med snabbare än att vispa ihop ett pulver med vatten.

– Koka ris som du kokar pasta. Detta lärde jag mig för några år sen efter att ha varit katastrofdålig på att koka ris utan riskokare. Tipset kommer från Jamie Oliver och är himla smart, bara ha lika mycket vatten som när du kokar pasta eller potatis och häll sedan av riset i durkslag. Så himla enkelt och det är aldrig något som bränner fast.

Vad är era bästa knep?

Tuva

C-vitaminboostad mellis

september 26, 2016

img_8944
Hej i höstmörkret. Här har jag suttit hela eftermiddagen och ätit mitt andra mellis i form av aprikoskräm med mjölk och fixat med räkningar och kvitton. Såå himla tråkigt men ja det måste ju göras. Har varit himla trött i helgen vilket jag inte alls gillar, skulle egentligen fixa massor men orken tog liksom slut. I morse kände jag mig dessutom lite halvkrasslig så jag får väl dra ner på tempot? Haha så himla svårt ju, ska boosta med lite extra c-vitamin i några dagar så kanske det går över. Nu ska jag i alla fall laga lite middag i form av kokt fisk och potatis med äggsås, inte så värst kul eller inspirerande nej. Ganska gott dock?

Tuva

Lördagsmys

september 24, 2016

img_8934
Tiden verkligen rinner i väg nu känns det som, vilket det kanske ofta gör på hösten men ändå. Har känt mig ovanligt stressad på helgerna eftersom det varit så mycket att fixa (har det känts som) + massa människor att träffa, födelsedagar, bröllop och ja allt sånt. Den här helgen planerar jag därför att ha så lugn som möjligt för att vila upp mig lite och bara fixa lite saker hemma.

Efter frukost när vi plockat undan disk och ordnat med tvätt så satte vi på lite kaffe och fick en frukost2 med kaffe och rostad för den som ville. Kan ju till min egen stora lycka dricka kaffe igen, dock bara med supermycket mjölk men ändå. Sen dess har jag bara suttit här och kollat upp lite grejer, redigerat bilder och tagit det allmänt lugnt. SÅ himla skönt att inte behöva stressa iväg någonstans eller egentligen ha några planer. När en planerat det vill säga haha, jag är ju världens planeringsfreak så skulle inte klara det om jag inte bestämt det innan men så kan det vara.

Har någon tanke om att försöka baka en god chokladkaka efter recepten ni tipsat om också om jag får feeling. Vad gör ni i dag?

Tuva

Favoriter i badrumsskåpet

september 23, 2016

img_8841Jag har länge gillat naturlig hudvård och det känns extra viktigt nu när vi väntar tillökning i familjen att välja bra produkter. Det som är viktigt för mig är att produkterna inte innehåller några syntetiska kemikalier som kan vara miljöskadliga, orsaka allergier, hormonstörningar eller reproduktionsskador. Och sen kör jag gärna på försiktighetsprincipen och undviker produkter med ämnen som forskningen är tvetydig till.

img_8842

  • Deodoranten jag använder är fri från aluminumklorid, parabener, alkohol och parfym och är den bästa aluminiumfria och naturliga deodoranten jag provat. Den kommer från ett företag som heter c/o Gerd och trots att den är lite dyr så är den väldigt dryg och jag kan verkligen rekommendera den till alla som inte vill ha en ”vanlig” deo.
  • Nästa favorit är nyponrosfrö oljan som jag just nu använder både till magen, ansiktet och naglarna (vilket gör att de växer som sjutton) och den är superbra. Det är en så kallad torrolja vilket innebär att den inte lämnar någon fet hinna utan går in i huden väldigt snabbt.
  • Min nattkräm är från Åhlens eget märke med ekologisk olivolja och den gör verkligen sitt jobb utan att vara något extra, den återfettar och återfuktar bra och jag är aldrig torr i ansiktet längre.
  • Min ögonkräm kommer från Weleda och är superdryg och väldigt skön i konsistensen, använder den inte varje dag eftersom det inte behövs men den är super till torra partier över lag och har räckt väldigt länge trots miniliten tub.
  • Sist har vi min dagkräm som jag använder varje dag innan jag sminkar mig och som jag också är himla nöjd med (även den från Weleda), det enda minuset är doften som M tycker är lite speciell men krämen i sig är väldigt bra och lämnar ingen fet hinna, blir aldrig torr och den återfuktar bra.
Tuva

Yoga och grötmiddag

september 22, 2016

img_8921Tycker ni om yoga? Jag går inte på lektioner längre pga obvious reasons som ni ser på bilden men försöker göra lite hemma ändå även om det är så svårt att få till. Yoga är typ det bästa som hänt mig då jag annars kan bli lättstressad och inte släppa saker.  Kör jag ett pass på framförallt fredagar så får jag ett lugn som håller i sig hela helgen. Nu är det som att jag har lite svårt att komma ner i varv. Det kan i för sig också bero på att jag faktiskt ska få en bebis snart vilket mitt huvud inte har greppat. Men gillar verkligen hela meditationsbiten och stretchingen vilket på ett sätt är det enda jag kan göra i det här tillståndet.

Det konstigaste är att det är helt andra saker som stressar mig än vad jag hade kunnat tänka mig. Det känns som att det är en miljard saker jag vill hinna med och göra och fixa och ordna men det som stressar mig mest är ändå jobbet som jag inte ens ska gå till? Kanske är det just det som är grejen, att inte jobba utan att på heltid ta hand om en miniperson? Göra något jag inte alls kan eller har erfarenhet av, bara sådär. Släppa kontrollen.

Var i alla fall tvungen att andas lite på mattan när jag kom hem och äta en middag som inte direkt kräver någon ansträngning. Typ visar jag ens denna i min blogg haha. Det är i alla fall en tallrik gröt med smör och rårörda lingon, perfekt comfortfood egentligen.

img_8923

Frukost

Smarrig grötkombo

september 21, 2016

img_8907I dag åt jag en supersmarrig gröt till frukost, för er som följer på insta vet ju redan. Men vill ändå berätta lite mer om den här. Gjorde gröt som vanligt på ekologiska havregryn som jag sedan blandade med en äggvita när den kokat klart och lät det bli krämigt och varmt. Sen toppade jag det hela med färska hallon som var svingoda + mullbär och kakonibs.img_8908Förutom att dessa hallon som fanns i butiken bara kostade 15 kr (alltså lyckan) så var de helt perfekta vilket jag typ aldrig hittar annars. Därför jag mest äter färska blåbär om jag äter färska bär. Det är ju en lyx som inte alltid är värd att unna sig så att säga. Men jag upptäckte något rätt kul när jag kollade näringsvärdet på både mullbär och kakaonibs och båda innehåller järn! Alltså jag inser att detta nog stigit mig lite åt huvudet men mullbär som jag älskar innehåller faktiskt hela 9,5 mg järn per 100 gram vilket är 68% av dagsbehovet. Kakonibs kan stoltsera med 4mg per 100 gram.img_8904Dessutom drack jag min gröna drink gjord på färskpressad äppeljuice, vetegräs och nässelpulver, allt för att få i mig det här jäkla järnet som behövs för att lillkotten ska växa och må bra! Hade tid hos barnmorskan i eftermiddags för att mäta just järnvärdet som jag försökt höja i tre veckor men nej. Alltså förstår ni min besvikelse när det till och med hade sänkts?!

Så jag känner mig en aningen besegrad här, hade fortfarande ingen brist men blev starkt rådd att ändå äta järntillskott för att slippa få brist (eftersom det såklart är mycket jobbigare). Nu känner jag i princip inte av det, men det känns ändå trist såklart. Jag tror att jag hade klarat det bra om jag inte var gravid men nu kan jag ju inte styra över hur mycket järn som faktiskt går till min lilla inneboende.

Så hej järntabletter då! Ska prova ett par som heter hemoplett och hoppas att de ska vara snälla mot lillmagen vilket andra tabletter inte ska vara. Så vi får helt enkelt se, lovar att uppdatera er. Kommer såklart fortsätta äta järnrika livsmedel också men det är ändå trist, känner mig som en dålig förlorare haha!

img_8903

Inredning

Höstblommor!

september 19, 2016

img_8884Godkväll! Hoppas ni mår bra och haft en skön helg. Jag har haft full upp, var på frukost på lördagen med mitt lilla gäng och sen bar det av till Ikea för att sen fixa hemma. Vi försöker bocka av lite på listan inför lillkottens ankomst och det går sakta men säkert. Dessutom uppdaterade vi handduksförrådet och balkonglådornas innehåll, vilket jag tänkte visa er.

Tycker verkligen om hösten och allt som fanns på balkongen var i princip visset så därför passade det bra att köpa lite höst fint. Murgröna är typ det finaste jag vet, vet inte om ni märkt det men har de på flera platser hemma i små vaser. De sprider ut sig och blir så himla fina helt enkelt, blandade de med lila skiftande ljung. Så fint!

img_8885 img_8889

Tuva

Superpulver

september 17, 2016

img_8866

Är ju på ett mission att få i mig så mycket järn som möjligt till och med nästa vecka när jag har ny kontroll, så boostar lite extra med några superpulver. Vissa påstår att det går att äta så pass bra att det går att undvika järnbrist men att en aldrig kan äta sig ifrån en allvarlig järnbrist. Nu har jag ju ingen järnbrist än, bara ett sjunkande värde men ändå. Jag vill ju så gärna klara det, så dessa kör jag på just nu.

Nässelpulver – nässlor innehåller naturligt mycket järn och en del järntabletter som finns innehåller faktiskt extrakt från just nässla. Pulver innehåller hela 44mg järn per 100 gram vilket är väldigt bra. Eftersom du behöver 15mg per dag. Det är extra bra om de dricks med juice eller äts med någon c-vitaminrikt. Då blir det nämligen lättare för kroppen att ta upp det, de gäller alla vegetabiliska järnkällor. Har bara testat att blanda ut det med citron och vatten eller juice men jag kan tänka mig att det är gott att boosta en spenatsoppa med det här pulvret också! Nässlor innehåller dessutom massor av magnesium, kalcium, fosfor och zink.

Vetegräspulver  – Kanske har ni redan hört att vetegräs är nyttigt? De används ofta vid detox, på grund av sina antiinflammatoriska egenskaper, för ökad muskeltillväxt, minskat sötsug och för att stärka immunförsvaret. Dessutom innehåller det järn, vilket är vad jag vill åt. Men du får dessutom i dig c-vitamin, e-vitamin, k-vitamin och b-vitamin, magnesium, zink och kalcium. Vetegräspulver innehåller 17mg järn per 100 gram.

Gurkmeja – pulvriserad gurkmeja kanske får dig att tänka på curry men faktum är att det är otroligt nyttigt också. De innehåller massor av antioxidanter och sägs vara bra mot inflammationer, reumatism, ledbesvär, hudproblem och magbesvär. Den hjälper kroppens egen rening och är ett bra skydd mot toxiner och parasiter. Dessutom innehåller den förstås järn, som ni kanske listat ut, nämligen 32 mg per 100 gram.

Ingefära – torkad ingefära är också med på listan trots att de faktiskt inte innehåller särskilt mycket järn. Däremot är det en kraftfull antioxidant som är bra mot illamående, särskilt när en är gravid. Den kan också hjälpa vid huvudvärk, högt blodtryck och magbesvär vilket också kan drabba en som ja gravid. Därför är det en väldigt bra grej att blanda ner bland de övriga så att säga. Den bidrar med sitt även om det inte är just järn.

img_8869

Frukost

Frukost med granola

september 15, 2016

img_8860Godmorgon! Torsdag och en hel vecka har nästan gått? Eller ja helgen är ju kvar vilket jag ser framemot. Ska både träffa mitt tjejgäng för frukost, övningsköra och fira en 95åring så det blir fullt upp som vanligt. Förra helgen gjorde jag i alla fall en ny sats granola som jag åt till frukost i dag.

Tyvärr råkade jag bränna den ena plåten pga att jag inte riktigt tänkte men en fin plåt blev det i alla fall. Vill ni veta hur den tillagas har jag skrivit om det här och här och det varierar lite från gång till gång vad jag har i. Men jag har nästan alltid i extra torkad frukt i form av gojibär, mullbär och aprikoser, kokoschips och chiafrön när den är färdig.img_8838I dag åt jag den med färska blåbär och Arlas grekiska yoghurt som jag tipsat om förut + två finncrisp med gräddost och lite juice. Himla gott faktiskt!img_8863