Frukost

Blåbär

18 augusti, 2016

IMG_8594
Jag älskar bär som ni kanske redan har märkt vid det här laget. Och blåbär är en återkommande favorit på frukostbordet, till mellis, kvällsfika och snacks. Köper ofta färska trots att de smakar ganska olikt sin svenska kusin. De känns lite som två helt olika bär och det kanske det är, lyxen är dock när ens mamma kommer och hälsar på och fyller ens frys med egenplockade blåbär direkt från skogen. De har en helt annan smak och är goda på ett annat sätt tycker jag men passar inte lika bra att äta som de är pga att en då blir helt blå och kladdig ju.

IMG_8596Det här med att vara gravid har som sagt ändrat mina matvanor än del och även om jag tänker ganska mycket på vad jag äter. Och då menar jag inte viktmässigt eller något sådant utan näringsmässigt. Att äta hälsosamt för mig är inte att få ångest av vad jag ätit utan få en boost av att jag ätit något bra. Att unna sig saker som är goda är en del av att vara hälsosam tycker jag, även om det inte alltid är det mest nyttiga ur näringssynpunkt. Det handlar ju om att hitta balansen och framförallt äta sånt som är både gott och innehåller massor av näring = riktigt bra boost.

IMG_8597-2Hungern är en helt annan just nu och det blir lätt att jag äter ganska mycket kolhydrater bara för att det går snabbt och jag får i mig något. Det innehåller inte alltid så mycket näring + att en lätt blir hungrig igen om det är snabba sådana. Ni vet typiskt sämre val egentligen då en måste äta typ hela tiden. Så försöker tänka till lite där och äta bra saker på morgonen. Har märkt att gröt blir jag hungrig av nästan direkt, så måste antingen äta ett ägg till eller byta ut mot fet yoghurt med nötter och frön vilket jag gjorde i dag.  Pumpakärnor, solroskärnor och linfrön som jag brukar ha på innehåller dessutom massa bra saker en behöver som gravid. Så som järn, folsyra och magnesium som en annars ofta får brist på.

Pumpakärnor – Rika på vitamin-E, fosfor, framförallt järn, magnesium och zink (bra för immunförsvaret som är sänkt).

Solroskärnor – Rika på folsyra, fler B-vitaminer, och vitamin-E, fosfor, järn och selen.

Linfrön – Rika på ett flertal B-vitaminer, fosfor, magnesium, järn, kalium och zink.

Så att strössla dessa över filen, gröten eller yoghurten varje morgon som gravid är helt enkelt inte så dumt. Vad har ni för tips för att få i sig tillräckligt med näring?

IMG_8598 IMG_8600

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Ena 18 augusti, 2016 at 16:09

    Här finns det blåbär att hämta❤️

  • Reply Emilia 19 augusti, 2016 at 14:36

    Gott det ser ut👏 Lycka till med den lille/lilla😊

  • Reply Anna-mamma till Vincent och Alex 27 augusti, 2016 at 20:01

    Grattis till graviditeten Tuva! Jag fick mitt andra barn 6 oktober 2015, Alex nu 10 månader . Har Vincent 5 år sedan tidigare. Det är Anna från Eåv stadsdel som skriver, snart börjar jag dock i Hässelby-Vällingby :). Hoppas allt går fint och du har en fin tid framför dig. Kram

    • Reply Tuva 29 augusti, 2016 at 18:32

      Åh men vad kul att du hittat till bloggen Anna 🙂 Tack snälla och hoppas du har det bra och kommer trivas på nya stället!

    Leave a Reply