Frukost

Chiabowl

6 september, 2017

IMG_0437
Godmorgon! I dag bjuds det på något så bloggigt som chiapudding här hemma, eller närmare bestämt en chiabowl. Alltså en god frukostskål med chiapudding, turkisk yoghurt och massor av god topping.

Jag tycker att chiapudding är ganska tråkigt och det är egentligen inte något jag vanligtvis äter. Men eftersom H och jag utforskar nya goda frukostalternativ till gröten som aldrig äts upp så bestämde vi oss (läs jag) för att testa. Jag gjorde faktiskt lite research inför det här, ville nämligen att den skulle bli så god som möjligt. Tänkte att det inte spelar så stor roll vilken mjölk en tar så länge proportionerna är detsamma.

Men vet ni, det gjorde det.IMG_0438Den absolut godaste varianten är med ekologisk havremjölk och jag kan faktiskt inte riktigt förstå varför det är så men den blir jämnast och godast. Osötad mandelmjölk fungerar också men blir inte alls lika mild och god i smaken. Hade önskat att krämig kokosmjölk + vatten skulle vara en hitt men den blir super fadd i smaken.

Så vill du göra denna goda pudding så blandar du helt enkelt: 2 matskedar chiafrön och 1,5 deciliter ekologisk havremjölk med 1 kryddmått vaniljpulver och 1/2 tesked kanel och skakar. Ställ sedan in i kylen och skaka igen efter sisådär en timme eller två. Sen låter du den stå i kylen, ja gärna tills nästa morgon. Här hade vi mixad i lite blåbär men godast är den nog naturell trots att H ändå tycker att yoghurten är godast.

Toppa förstås med sådant du tycker är gott, så som mullbär, färska hallon, banan, quinoapuffar, cashewnötter och kokos eller så äter du den rätt upp och ner helt enkelt.IMG_0439

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply