Frukost

Chiapudding med blåbär och grapefrukt

7 mars, 2016

IMG_8033Försöker göra min chiapudding någonslags rättvisa denna morgon, det går sådär. Det är fortfarande så mörkt! Men ni kanske förstår ändå, god var den åtminstone, jag förstod mig inte riktigt på det här med chiapudding för ett tag sen. Det var ju inte särskilt gott? Och jag lyckades aldrig få de särskilt bra heller, de blev bara lösa, klumpiga och slemmiga. Googlade och förstod inte, alla skrev 2 deciliter vätska till 2 matskedar frön, jag upptäckte snabbt att mandelmjölk inte var något för mig och testade vanlig utan större framgång.

Det var faktiskt när jag insåg att det behövdes mindre vätska och en annan sorts vätska som jag fattade grejen. Förstår inte varför dåliga recept kan florera på nätet så där? Så här kommer mitt recept på en god, krämig chiapudding som du kommer gilla!

  • 1 deciliter kokosmjölk extra creamy
  • 1/2 deciliter iskallt vatten
  • 1 kryddmått vaniljpylver
  • 2 matskedar chiafrön
  • blårbär, kokoschips, mullbär och grapefrukt till servering.

Blanda allt i en skål och rör om med gaffel några gånger, ställt kallt oh rör om en gång efter ca 1-2 timmar. Låt gärna stå över natten med plast. Ta fram på morgonen och hiva på något gott, tex blåbär och grapefrukt som jag hade, eller hallon, pumpakärnor och bipollen.

Chiafrön är rika på fiber och omega-3 och innehåller många vitaminer, antioxidanter och protein, de ger en behaglig mättnadskänsla och bra energi. Chiafrön hyllas ofta för att vara superfoods men faktum är att det inte är nyttigare än annan mat. Det är dessutom svårt att tillgodogöra sig alla näringsämnen då du måste tugga varje frö för att din kropp ska kunna ta upp näringen. Jag äter chiapudding för att det är gott (när jag äntligen fattat hur jag ska göra), för att det är ett bra frukostalternativ som går att förbereda och för att det är ett bra mjölkfritt alternativ.

 

IMG_8035 IMG_8039 IMG_8040

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply