Mat & recept

Höstsallad

20 november, 2015

Processed with VSCOcam with f2 presetHär kommer ett tiptoptips på en god sallad vi åt i veckan tillsammans med köttfärsbiffar och quinoa. Den innehåller massa nyttigheter som vitkål, persilja och citron. Vitkål är både billigt och nyttigt och finns att köpa året runt. Vitkål innehåller fibrer och massvis med c-vitamin och sägs dessutom minska risken för hjärt-och kärlsjukdom pågrund av sitt höga innehåll av antioxidanter. Persilja är också väldigt nyttigt och jag använder den gärna som grönsak snarare än smaksättare.Persilja innehåller ett ämne som sägs kunna bromsa cancer och de innehåller även stora mängder järn och folsyra vilka bägge är viktiga för särskilt kvinnor.

Så till denna salladen behöver du:
– en rejäl klyfta vitkål
– en liten påse blandad sallad
– två-tre stora plommontomater eller de bästa du kan hitta såhär års
– ordentligt med bladpersilja
– en tredjedels gurka
– saften från en halv citron
– olivolja
– ättika eller riktigt syrlig vinäger
– honung
– get-och fårost typ feta

Såhär gör du:
Strimla en stor klyfta vitkål det finaste du kan eller hyvla med osthyvel. Blanda med olivolja och salt och massera vitkålen med händerna (superviktigt) det gör den mjuk och jättegod, typ marinerad. Ha sedan på nån matsked ättika och saften från en halv citron och låt marinera en stund, iaf 10 minuter. Finhacka persiljan och ha i och låt marinera den med.

Skär under tiden resterande grönsaker, här är det egentligen valfritt men jag hade tomat och gurka och en påse blandsallad hemma men rödlök, annan kål, morot, äpple, avokado eller spent hade också varit gott i. Skär osten i bitar och blanda sedan vitkålen med resterande sallad och salta och peppra och smaka av med honung och citron för att uppnå godast smak.  Ber om ursäkt för lite trista i-skålen-bilder men det är typ så det ser ut innan det blir upplagt hehe. Lika gott för det faktiskt.

Processed with VSCOcam with f2 preset Processed with VSCOcam with f2 preset

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply