Mat & recept

Järnberikad bebisgröt

4 juni, 2017

IMG_0082Godkväll! Här sitter jag vid datorn för första gången den här helgen, H hade svårt att sova ikväll så det blir en kortis. Hur får folk tiden att räcka till? Ja det är svårt att veta.

Jag har i vilket fall som helst haft en väldigt mys helg med 6-månaders kalas för H, promenader och fika med M och kvalitetstid med hela familjen. H har ju börjat äta lite mer nu eftersom han är så himla intresserad av mat, sträcker sig efter precis allt vi äter. På morgonen när jag äter gröt så får han också en liten portion och eftersom små bebisar behöver extra järn har jag sett till att den innehåller just det.

Många köper färdig gröt för att vara på den säkra sidan men det är helt enkelt inte min grej, ogillar ju hel-och halvfabrikat ganska starkt. Alltså jag tycker det är jättebra att det finns och skulle aldrig drömma om att döma någon som köper det, så ni vet 🙂

Många recept på nätet (det är ju såklart inte bara jag som vill göra egen gröt) innehåller paltbröd som är järnrikt. Men om en inte vill äta kött eller kanske inte ge sitt barn massor av gluten då? Precis det undrade jag och började kolla upp livsmedel med naturligt hög järnhalt och resultatet av min grötmix blev himla bra (näringsmässigt) och den går hem hos H framförallt.

Till en stor burk grötmix behövs:
100g ekologiska havregryn (5,3mg järn/100g)
100g pumpakärnor (15mg järn/100g)
100g ekologiska quinoaflingor (9,4mg järn/100g)

Mixa gryn och frön var för sig tills det är väldigt finfördelat och blanda sedan alltsammans i en stor lufttät burk. Det går också bra att mixa den igen när den kokat. Hela mixen innehåller nästan 30mg järn och en portion, cirka 30g grötmix innehåller så mycket som 2,97mg järn.

Detta säger dig kanske absolut ingenting? Så låt mig förklara, ett spädbarn över 6 månader behöver enligt rekommendationer cirka 8mg järn per dygn. Bröstmjölk eller ersättning innehåller järn men det är viktigt att de mesta som barnet får i sig innehåller järn. Eftersom gröt kan utgöra en stor del av barnets kost i början är det bra om den innehåller järn, det är därför den färdigköpta gröten är järnberikad. Som en jämförelse innehåller Sempers färdiga havregröt 2,6mg järn per portion. Vilket gör att min grötmix vinner över den, har inte räknat ut alla näringsämnen men jag vet att den innehåller massor av mineraler och vitaminer från det som är i. Och för att boosta gröten ytterligare brukar jag ha på egen aprikospuré (mixade blötlagda aprikoser) som innehåller 0,9mg järn för 15g vilket är cirka en matsked. Det gör dessutom gott för små känsliga bebismagar och bidrar med lite sötma som går hem hos de små.

IMG_0168

You Might Also Like

4 Comments

  • Reply Rebecca 4 juni, 2017 at 22:56

    Åh tack för tipset på nyttig gröt. Hur mycket av mixen blandar du till en portion? Och hur mycket vatten tillsätter du?

    • Reply Tuva 7 juni, 2017 at 09:17

      En portion är räknat som 30gram (4 matskedar mix) som jag blandar med 1,5-2 deciliter vatten och kokar till lagom konsistens. Dock äter H inte full portion ännu så jag brukar spara lite tills nästa dag.

  • Reply Grötpinnar – Tant Tuva 10 juli, 2017 at 15:07

    […] 1 deciliter hemgjord grötmix […]

  • Reply Bebisbröd – Tant Tuva 10 september, 2017 at 12:45

    […] 2 deciliter vatten 1 tesked rapsolja + lite till formarna 1/2 tesked bikarbonat 1/2 deciliter grötmix 1 matsked nyponmjöl 1 deciliter hirsflingor 1/2 deciliter […]

  • Leave a Reply