Mat & recept

Kikärtsgryta med blomkål

21 januari, 2016

IMG_7545
Häromkvällen lagade jag en superenkel middag, antiinflammatorisk, grönsaksrik, nyttig och vegansk. Den är smakrik och värmande såhär en kall vinterkväll, dessutom behövs det inget ris till om du inte är förtjust i just ris, då kan det ju vara ganska gott.

Till 4 portioner behövs:
– en tetra kikärtor
– en stor tetra krossade tomater
– en stor gul lök
– en tumstor bit ingefära
– två medelstora morötter
– ett ganska litet blomkålshuvud (finns även fryst för den som tycker det är enkelt)
– en halv till en hel tetra kokosmjölk (ni vet väl att konservburk inte är någe bra alls? Bra!)
– en grönsaksbuljongtärning + salt och soja efter smak
– en till två matskedar garammasala (jag har en färdig burk), en halv tesked cayenne, nån matsked tandorikrydda eller vanligt currypulver
– lime och kokossocker efter smak
– två stora matskedar kokosolja
flagad mandel och kokosflingor till garnering.
IMG_7539

Gör såhär:
Smält en matsked kokosolja i en stor kastrull, skiva morötterna och skär löken i ganska stora bitar och fräs lite tillsammans med garammasala och övriga kryddor. Ha i kokosmjölk, buljong och krossade tomater och låt koka i ca 5 minuter tills morötterna är nästan mjuka. Dela blomkålshuvudet i mindre bitar och ha i tillsammans med sköljda kikärtor. Låt koka ytterligare 5 minuter tills alla grönsaker är lagom mjuka. Riv i ingefäran på ett fint rivjärn och smaka av med salt, soja, kokossocker och lime för god balans mellan sött, syrligt och salt, tänk på att ju oftare du övar dig till att hitta balansen desto godare blir det!  Jag brukar avsluta med att ha i en stor matsked kokosolja med smak för att runda av, men det är inget måste men det ger det där extra till grytan. Avsluta med att ha i lite kokosflingor och flagad mandel och kanske lite persilja på toppen?

IMG_7544 IMG_7551

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply