Mat & recept

Snabb vardagsfavorit

25 augusti, 2015

IMG_5785
Ni vet när en kommer hem lite sent från jobbet, kanske har tränat och verkligen vill ha ”riktig” mat men som ändå går snabbt? Då är den där rätten perfekt. Inspirationen är hämtad från min förra kollega Lisa, som har en helt fantastisk blogg om mat. Och det är egentligen ”bara” en färs som steks med diverse kryddor och äts med grönsaker (färska, inlagda och stekta) samt ris och den kryddiga såsen sriracha + tokmycket koriander. Såhär gjorde jag:

Börja med picklingen (om du gillar sånt, men det gör du väl?). Finskiva gurka, morot, kål eller rädisa för sig eller alltsammans och lägg i en ett-två-trelag av ättika, vatten och socker, gärna lite salt. Välj själv om du vill krydda de olika lagen med sesam, chili eller ingefära. Bearbeta med händerna för snabbare effekt (alltså inget måste) men om du masserar grönsakerna lite så blir det godare snabbare. Vi valde att göra chilipicklad gurka denna dag.

Stek ca 500g ekologisk blandfärs med två finrivna vitlöksklyftor och lika mycket ingefära, kryddda med tamarisoja, fisksås och lime och hackad chili, ha i två skivade morötter och ett gäng haricot verts mot slutet. Koka ris, råris fungerar för den som föredrar det.

Servera med en halv avokado och lite annat gott, typ finskivad kål, sockerärtor, minimajs eller broccoli. På med såsen och koriandern och njut.

För antioxidantjägarn: Byt ut sockret i lagen mot kokossocker, byt ut ris mot riven blomkål som fått ett snabbt uppkok. Krydda med extra ingefära, färsk chili och ha även i gurkmeja. Skippa att ha i grönsakerna i färsen och ät dem råa tillsammans med rödkål och broccoli.

IMG_5784
IMG_5791
IMG_5792
IMG_5793

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply