Tuva

Superpulver

17 september, 2016

img_8866

Är ju på ett mission att få i mig så mycket järn som möjligt till och med nästa vecka när jag har ny kontroll, så boostar lite extra med några superpulver. Vissa påstår att det går att äta så pass bra att det går att undvika järnbrist men att en aldrig kan äta sig ifrån en allvarlig järnbrist. Nu har jag ju ingen järnbrist än, bara ett sjunkande värde men ändå. Jag vill ju så gärna klara det, så dessa kör jag på just nu.

Nässelpulver – nässlor innehåller naturligt mycket järn och en del järntabletter som finns innehåller faktiskt extrakt från just nässla. Pulver innehåller hela 44mg järn per 100 gram vilket är väldigt bra. Eftersom du behöver 15mg per dag. Det är extra bra om de dricks med juice eller äts med någon c-vitaminrikt. Då blir det nämligen lättare för kroppen att ta upp det, de gäller alla vegetabiliska järnkällor. Har bara testat att blanda ut det med citron och vatten eller juice men jag kan tänka mig att det är gott att boosta en spenatsoppa med det här pulvret också! Nässlor innehåller dessutom massor av magnesium, kalcium, fosfor och zink.

Vetegräspulver  – Kanske har ni redan hört att vetegräs är nyttigt? De används ofta vid detox, på grund av sina antiinflammatoriska egenskaper, för ökad muskeltillväxt, minskat sötsug och för att stärka immunförsvaret. Dessutom innehåller det järn, vilket är vad jag vill åt. Men du får dessutom i dig c-vitamin, e-vitamin, k-vitamin och b-vitamin, magnesium, zink och kalcium. Vetegräspulver innehåller 17mg järn per 100 gram.

Gurkmeja – pulvriserad gurkmeja kanske får dig att tänka på curry men faktum är att det är otroligt nyttigt också. De innehåller massor av antioxidanter och sägs vara bra mot inflammationer, reumatism, ledbesvär, hudproblem och magbesvär. Den hjälper kroppens egen rening och är ett bra skydd mot toxiner och parasiter. Dessutom innehåller den förstås järn, som ni kanske listat ut, nämligen 32 mg per 100 gram.

Ingefära – torkad ingefära är också med på listan trots att de faktiskt inte innehåller särskilt mycket järn. Däremot är det en kraftfull antioxidant som är bra mot illamående, särskilt när en är gravid. Den kan också hjälpa vid huvudvärk, högt blodtryck och magbesvär vilket också kan drabba en som ja gravid. Därför är det en väldigt bra grej att blanda ner bland de övriga så att säga. Den bidrar med sitt även om det inte är just järn.

img_8869

You Might Also Like

1 Comment

  • Reply Milla 17 september, 2016 at 17:58

    Blutsaft har funkat jättebra för mig. Hade värde på 121 bär jag skeva in i v.11 och barnmorskan sa att jag troligen behövde järntabletter runt v.20. Så jag satte igång och hutta Blutsaft varje dag (drick med något C-vitaminrikt till och skippa laktos till den måltiden). Nu var mitt värde 139 och jag slipper tabletterna. Kanske kan det funka för dig med?

  • Leave a Reply