Frukost Tuva

frukostvanor med råg

24 augusti, 2016

IMG_8618Har ju börjat äta en hel del mer mackor än tidigare, alltså jag ska inte påstå att jag inte åt mackor förut. Det gjorde jag såklart <3 mackor. Men inte varje dag som det oftast blivit nu utan mest på helgen. Vill ju gärna äta bra och hälsosamt för lillkotten i magens skull och fylla på med bra energi och inte bara snabba kolhydrater så det har blivit en hel del rågbröd.

Inte bara för att det är mycket bättre än vete utan också för att det är så himla gott tycker jag. Råg har nämligen enligt studier visat sig påverka blodsockret mycket mindre än vetemjöl och höjer därmed inte insulinnivåerna. Vissa studier har även visat att råg ger längre mättnadskänsla och de innehåller en hel del vitaminer, mineraler och fibrer.

IMG_8619Sen att jag har rötter i Finland kanske spelar in i min förkärlek för rågsmaken, men jag tycker verkligen det är gott. Jag kan liksom riktigt längta efter ett surt rågbröd. Och när jag tyckt att havregrynsgröt  känts för söt har jag återupptäckt råggröten som känts sådär härligt neutral i smaken (om det nu kan vara något positivt). Rågbröd passar dessutom så himla bra till svenska pålägg tycker jag. Särskilt med pastej och saltgurka eller ägg och kalles kaviar som på bilden, eller ost, skinka och gurka.

Många äter ju inte bröd av anledningen att det är ”onyttigt” och innehåller mycket kolhydrater och det är ganska lätt att välja bort, särskilt om en inte äter gluten. Mycket tyder dock på att det är just det förädlade vetet som ställer till det för oss och inte sädeslag som råg, havre och korn.  Så att äta ett osötat surdegsbröd gjort på råg är faktiskt inte så dåligt alls. Ett tips är finncrisp som även finns ekologiska som bara är gjorda av rågmjöl, vatten, jäst och salt. Äter de ganska ofta eftersom de är så himla himla goda + att de inte är så mycket bröd utan blir mest pålägg hehe.

IMG_8620IMG_8625

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply