Tips & test

Om chiafrön, kakaonibs och andra nyttigheter

9 oktober, 2015

IMG_6538Så har vi kommit till ännu en liten serie nyttiga frön (inser att det blir ännu en) med tanke på hur många bra grejer det finns. Har faktiskt inte reflekterat över att jag har så mycket av detta hemma. Men nu finns det där, jag äter av det och tänkte därför självklart dela med mig av varför du också bör göra det!

Kakaonibs
Kakao är supernyttigt och gott, därför bör du äta det i dess råaste form, nämligen som nibs. Nibs är skalade och krossade kakobönor och har en mild lite nötig smak samtidigt som det ändå förstås smakar choklad, inte alls så bitter som tex riktigt mörk choklad på 99%kakao. Kakaobönan innehåller ett stort antal antioxidanter som framförallt är lätta för kroppen att tillgodogöra sig men även magnesium och järn. Det sägs även att tryptofanet i kakao kan ombildas till serotoniner vilket är kroppens-må-bra substans vilket gör att vi känner oss lyckliga och harmoniska av kakao. Ät som topping av gröt, smoothie, yoghurt eller att rulla rawbollar i, som topping på bananglass, ja ni fattar. Allt som behöver en extra dos chokladsmak.

Kokoschips
Kokoschips är till skillnad från flingor lite större och ofta rostade och supergoda att äta precis som de är. De innehåller lite kolhydrater, bra fett och mycket fibrer. Kokos är typ mitt favoritlivsmedel just nu och det är jag inte ensam om. Kokosoljan har blivit supertrendig, kokosmjölk kan användas i det mesta, flera har börjat baka med kokosmjölk, dricka kokosvatten, använda kokossocker. Ja, det finns hur många användningsområden som helst. Kokoschips äter jag i princip varje dag, som snacks, på fil, yoghurt, gröt, smoothie, i bananbröd eller som glasstopping och med mörk choklad.

Chiafrön
Chiafrön  ät superpoppis just nu och det kanske inte är så konstigt, de är nämligen riktiga nyttobomber som har ätits av människor i Sydamerika i flera tusen år. De har ett lågt kolhydratsinnehåll men är proppade med nyttiga fettsyror, fibrer och proteiner. Chiafrön sägs kunna motverka cancer och även stärka skelettet pågrund av dess höga kalcium innehåll. Så vad gör en med chiafrön? Chiapudding är förstås det enkla svaret men det finns så många mer saker att använda sig av det. Förutom att toppa smoothies, gröt, bröd och yoghurt så kan det ersätta en del mjöl i glutenfria bakverk, det kan användas som eggersättning i tex quinoabiffar då det gör att de håller ihop samt tillför extra protein.

Sesamfrön
Sesamfrö är ett annat favoritfrö för mig som även de är nyttigt och bra. De har en smakrik, lite nötig smak och blir extra goda att rosta. De är rika på omega-6, kalcium och magnesium och nyttigt fett. De användas ofta i frökex (måste baka detta snart inser jag), som topping på wok, sallad eller grönsaker (typ avokado) men funkar även i müsli, på smoothies och gröt. Sesamfrön används bland annat som garnering på bröd och som ingrediens i frökex. Sesamolja har en stark smak som passar superbra till all asiatisk matlagning, i wok, dippsås, som marinad eller bara som smaksättning. Tahini är en pasta gjord på sesamfrön som blir supersmarrig sås eller smaksätter hummus.

Psylliumfrön
Psylliumfrön kallas också loppfrö pågrund av hur de ser ut. De är väldigt flyktiga och blir nästan elektriska i påsen. Fröet innehåller varken fett eller kolhydrater men hela 85% kostfiber vilket betyder att kroppen inte kan bryta ner fröet och ta upp några näringsämnen. Så varför då äta det? Jag använder psylliumfrön för fibrernas fantastiska egenskaper men mest som så kallad ”husk” vilket enbart består av fröets skal där fibrerna sitter. Fiberhusk är det som gör att glutenfria limpor, bullar och bakverk blir saftiga och luftiga trots att de inte får någon hjälp av gluten så utan detta frö skulle jag inte kunna skapa så mycket som jag gör i köket. Husken binder otroligt mycket vätska vilket är det som gör att bröden blir så mycket bättre. I müsli eller havregrynsgröt äter jag dock hela frön, just för fibrernas skull. Psylliumfrön är till skillnad från linfrön inte giftigt i för stor mängd och har heller ingen stark smak som just linfrön kan ha.

IMG_6543

You Might Also Like

5 Comments

  • Reply Helena 9 oktober, 2015 at 21:19

    Tusen tack för tipset om chiafrö som ersättare till ägg. Har en multiallergiker till dotter som bla är allergisk mot ägg och senast i går ville jag göra kycklingbiffar men viste inte vad jag skulle ta istället som fungerar bra.
    Nu fick jag lära mig nytt! Tack!

    • Reply Tuva 12 oktober, 2015 at 12:07

      Vad kul att du fick användning av tipset! Jag tycker chiafrön är fantastiskt bra till mycket, fortsätter att experimentera med det på olika sätt.

  • Reply Filicia 11 oktober, 2015 at 04:07

    Hej!
    Köper du allt i ”vanlig” matvaruhandel? Eller vart har du hittat kakaonibs?

    Tack på förhand.

    • Reply Tuva 12 oktober, 2015 at 12:06

      Hej!
      Det mesta går att hitta i lite större matbutiker men annars beställer jag gärna från svenskhälsokost eller från bodystore där finns det mesta och ofta lite billigare än i butik.

  • Reply Om hampafrön, quinoa, och mullbär – Tant Tuva 11 november, 2015 at 09:25

    […] du läsa resterande frö-,nöt- och nyttiguider hittar du dem här, och […]

  • Leave a Reply